Co na lato co na zimę

Posiadacze samochodu wiedzą, że opony mamy letnie i zimowe i że trzeba je zmieniać stosownie do pory roku. I na szczęście, większość z nas wykazuję się zdrowym rozsądkiem opony zmienia. Nawet pomimo braku ustawowego przymusu. Nic dziwnego, życie i zdrowie to rzecz ważna, wręcz najcenniejsza. Opony nie różnią się oczywiście tylko nazwą. Letnia opona jest tak skonstruowana, że w efekcie ma bardzo dobrą przyczepność i krótka drogę hamowania w temperaturze dodatniej. Jesienią kiedy temperatura zbliża się do zera, opony te twardnieją i tracą swoje zalety, droga hamowania robi się niestety dłuższa. Dlatego konieczna jest ich zmiana na opony o innych zupełnie właściwościach. Opony zimowe są bardziej elastyczne i analogicznie – mają dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania do nawierzchni w niskich temperaturach. Na pierwszy rzut oka opony zimowe i letnie różnią się grubością bieżnikowania. Część kierowców w zależności od pory roku stosuje tez różne felgi samochodowe. Dość powszechnie uważa się, że latem lepiej zakładać felgi aluminiowe a zimą wykonane ze stali. Aluminium uważa się za mniej odporne na temperatury poniżej zera oraz sól drogową. Uszkodzenia trudno naprawić. Felgi stalowe też mogą za skutek śniegu i soli zacząć korodować jednak naprawa lub wymiana jest mniej kosztowna.

Both comments and pings are currently closed.